Δευτέρα 1 Δεκεμβρίου 2008

64-bit Computing (χρησιμοποιώντας 64-bit Η/Υ)

Λίγη Ιστορία πρώτα...

Οι πρώτοι μεταπολεμικοί υπολογιστές ήταν πανάκριβα μηχανήματα που έπιαναν ένα ολόκληρο δωμάτιο, κατανάλωναν πολύ ρεύμα και τους έβρισκε κανείς μόνο σε πανεπιστήμια και μεγάλες επιχειρήσεις. Επειδή ακριβώς η χρήση τους κόστιζε, πλήρωνε κανείς με την ώρα (όπως στα σημερινά Internet Café) και ασχολούνταν μόνο επαγγελματικά, άλλωστε τότε δεν υπήρχαν ακόμα παιγνίδια. Μάλιστα θεωρούνταν "σκάνδαλο" να μένει ένας υπολογιστής ανοιχτός χωρίς να κάνει τίποτα.
Στα τέλη της δεκαετίας του '70 και στις αρχές τις δεκαετίας του '80, τα ηλεκτρονικά είχαν βελτιωθεί και είχαν φθηνήνει αρκετά ώστε να επιτρέψουν την κατασκευή των πρώτων Η/Υ για το σπίτι (home computers). Τότε μιλούσαμε κυρίως για μηχανήματα 8-bit δηλαδή μπορούσαν να κωδικοποιήσουν τα δεδομένα και να κάνουν αριθμητικές και λογικές πράξεις σε μια κλίμακα από 0 ως 255 (σύνολο 256 δυνατές τιμές ή 2 στην 8η ή 8-bit). Οι παλιοί θα θυμούνται τον ZX Spectrum, τον Commodore 64, και ίσως μερικοί να έχουν δει Η/Υ με επεξεργαστή 8080 (ο εκπρόσωπος της Intel στα 8-bit) που έτρεχε CP/M (πρόγονος του DOS, πρόγονος των Windows). Οι 8-bit Η/Υ φυσικά είχαν και περιορισμένες δυνατότητες (π.χ. μέγιστη μνήμη 64KB δηλαδή ελάχιστη για τα σημερινά δεδομένα) αλλά για την εποχή τους ήταν φοβεροί! Πρώτη φορά υπήρχαν Η/Υ που μπορούσε να αγοράσει ο καθένας στο σπίτι του χωρίς να δώσει μια περιουσία. Αν και προορίζονταν συνήθως για παιγνίδια, υπήρχαν αρκετές αξιόλογες εφαρμογές για κάθε περίσταση.
Αργότερα εμφανίστηκαν 16-bit Η/Υ με σαφώς περισσότερες δυνατότητες. Με 16-bit μπορούσαν να κάνουν μαγαλύτερης ακρίβειας υπολογισμούς, και συγκεκριμένα από 0 ως 65535 (65536 δυνατές τιμές ή 2 στην 16η ή 16-bit) και το όριο μνήμης ανέβαινε στο 1MB. Εκπρόσωποί τους ήταν οι Atari ST, Amiga και από την Intel Η/Υ με 8086 ή 8088 επεξεργαστή. Στις αρχές της δεκαετιάς του '90 βγήκαν και τα πρώτα "σοβαρά" Windows, τα 3.0 τα οποία αργότερα βελτιώθηκαν σημαντικά στην έκδοση 3.1 (τα προηγούμενα ήταν απλώς DOS σε παράθυρα, καμία σχέση με τα Windows όπως τα ξέρουμε σήμερα με εικονίδια κλπ).
Η εξέλιξη της τεχνολογίας έφερε τους 32-bit Η/Υ με πρώτο εκπρόσωπο της Intel τον επεξεργαστή 386. Αυτός θεωρητικά υποστήριζε μέχρι κάποια MB μνήμη, αλλά συνήθως οι Η/Υ που βασίζονταν σ' αυτόν είχαν 16MB λόγω κόστους. Άλλωστε 16MB ήταν αρκετά για την εποχή. Όταν ήρθε ο 386, υπήρχαν ακόμα τα Windows 3.1 τα οποία όπως αναφέραμε ήταν 16-bit που σημαίνει ότι δεν εκμεταλλεύονταν 100% τις δυνατότητες του νέου επεξεργαστή, αφού τον ανάγκαζαν να "υπολειτουργεί" στα 16-bit. Έπρεπε να φτάσουμε στο 1995 και να αλλάξουμε 2 γενιές επεξεργαστών (πρώτα 486 και μετά Pentium) για να έρθουν τα Windows 95, τα πρώτα 32-bit που εκμεταλλεύονταν τους νέους επεξεργαστές. Βέβαια τα Windows 95 ήταν "βαριά" για 386 και έτρεχαν από τα πιο γρήγορα μοντέλα 486 και πάνω (σας θυμίζει κάτι ανάλογο με τα Vista σήμερα; Παλιά μου τέχνη κόσκινο!). Τα Windows συνέχισαν να εξελίσσονται και ήταν πάντα 32-bit. Οι επόμενες γενεές με σειρά εμφάνισης είναι Windows NT 4.0 (32-bit έκδοση των αντίστοιχων NT 3.5 για την επιχείρηση), Windows 98 & Windows 98 SE (βελτίωση των 95), Windows 2000 (βελτίωση των NT 4.0 για την επιχείριση), Windows ME (βελτίωση των 98, αν και πολλοί έχουν αντίθετη άποψη). Τα επόμενα είναι τα γνωστά σε όλους μας Windows XP με την έκδοση Home να είναι "για το σπίτι" ενώ η έκδοση Professional είναι "για την επιχείρηση". Στην ουσία η Professional είναι ένα υπερσύνολο της έκδοσης Home, δηλαδή προσθέτει κάποια χαρακτηριστικά ενώ έχει κοινούς drivers και εφαρμογές. Επίσης η Windows XP Media Center είναι υπερσύνολο της Professional, προσθέτει δηλαδή την εφαρμογή Media Center που μπορεί να χειριστεί όλον τον Η/Υ με τηλεχειριστήριο, αλλά χρησιμοποιείται κυρίως για να δούμε τηλεόραση και DVD.
Λίγο πριν βγουν να Windows Vista, οι Μηχανικοί της Microsoft είδαν ότι οι επεξεργαστές είχαν περάσει στο επόμενο στάδιο, τα 64-bit με πρώτους τους Athlon 64 της AMD και αργότερα την σειρά 6 της Intel (Intel Pentium 630, 640 κλπ). Όλοι οι 32-bit επεξεργαστές είχαν κάποιους περιορισμούς με κυριότερο την μέγιστη μνήμη 4GB (2 στην 32η ή 4.294.967.296 bytes = 4096MB). Θα μου πείτε, 1GB με 2GB είναι μια χαρά... Ναι, για τα σημερινά δεδομένα! Αργότερα τι γίνεται; Η μετάβαση στα 64-bit σημαίνει ότι η μέγιστη μνήμη εκτοξεύεται σε τιμές TB (1TB = 1024GB) οπότε για τα σημερινά δεδομένα είναι απεριόριστη!
Για να γίνει αυτό όμως χρειάζεται το κατάλληλο λειτουργικό που θα εκμεταλλευτεί τις δυνατότητες αυτών των επεξεργαστών (βλέπε παραπάνω ότι τα Windows 3.1 ήταν 16-bit και δεν εκμεταλλεύονταν 100% τον 32-bit Intel 386). Έτσι η Microsoft έβγαλε μια 64-bit έκδοση των Windows XP, την Windows XP Professional x64. Θα μου πείτε γιατί "Professional" και όχι "Home"; Γιατί θέλει οπωσδήποτε 64-bit μοντέλο επεξεργαστή για να λειτουργήσει, και τότε που βγήκε αυτά τα μοντέλα ήταν πολύ ακριβά και το κόστος τους δικαιολογούσε μόνο μια επιχείριση που πραγματικά χρειαζόνταν τις έξτρα επιδόσεις. Τα Windows Vista που βγήκαν το 2006 βγήκαν εξαρχής σε δύο εκδόσεις, και 32-bit και 64-bit. Όλοι οι σημερινοί επεξεργαστές είναι 64-bit, ακόμα και οι πιο οικονομικοί, οπότε όποιος επιθυμεί μπορεί να διαλέξει να εγκαταστήσει την 64-bit έκδοση αντί για την "κλασική" 32-bit.


Υπέρ και κατά του 64-bit computing:


Υπέρ: Κανένας περιορισμός στην ποσότητα μνήμης, συνήθως σήμερα βάζουμε 4GB. Εκμετάλλευση των έξτρα εντολών 64-bit του επεξεργαστή για καλύτερες επιδόσεις (τα "κλασσικά" Windows δεν τις υποστηρίζουν), μεγαλύτερης ακρίβειας και ταχύτερες αριθμητικές και λογικές πράξεις.

Κατά: Τα 64-bit Windows θέλουν αποκλειστικά drivers 64-bit και δεν δέχονται με τίποτα τους drivers 32-bit. Αυτό σημαίνει μεγαλύτερη δυσκολία εύρεσης drivers για παλιά εξαρτήματα και πιθανή αντικατάστασή τους με νέα. Δεν μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε drivers για παλιότερα Windows γιατί αυτά ήταν 32-bit. Η μόνη εξαίρεση είναι η χρήση drivers για Windows XP x64 στα Vista 64-bit αν και μάλλον είναι ευκολότερο να βρούμε drivers για Vista 64-bit παρά για XP x64. Ευτυχώς μπορούμε να τρέχουμε 32-bit προγράμματα, αλλά όχι και παλιότερα των 16-bit, οπότε αν έχουμε καμιά εφαρμογή "από τον καιρό του Νώε", απλά την ξεχνάμε και βρίσκουμε αντίστοιχη 32-bit ή καλύτερα 64-bit. Επίσης ξεχνάμε και το DOS, οπότε πάλι αντικαθιστούμε τις αντίστοιχες εφαρμογές ή παιγνίδια. Το καλό είναι ότι αν μια εφαρμογή τρέχει στα 32-bit Vista τότε κατά 99% τρέχει χωρίς πρόβλημα και στα 64-bit Vista. Επίσης το 99% των εφαρμογών που τρέχουν σε Windows XP, τρέχουν και σε Windows XP x64 και σε Vista 64-bit.

ΑΥΤΟ ΣΗΜΑΙΝΕΙ: Πριν πειραματιστούμε με κάποια έκδοση 64-bit των Windows (προτείνω Vista 64-bit, όχι XP x64, γιατί έχουν μεγαλύτερη συμβατότητα με εφαρμογές και βρίσκουμε ευκολότερα drivers) πρέπει να είμαστε σίγουροι ότι έχουμε βρει συμβατούς drivers για όλα τα εξαρτήματα του Η/Υ μας, έχουμε εξασφαλίσει ότι οι εφαρμογές που μας ενδιαφέρουν τρέχουν στα 64-bit ή έχουμε βρει άλλες να τις αντικαταστήσουμε. Ευτυχώς υπάρχουν 64-bit drivers για τις περισσότερες νέες συσκευές (Intel ή VIA chipset, nVidia ή ATI κάρτα γραφικών, Creative, Realtek, Soundmax κλπ κάρτα ήχου και άλλα). Οπότε αν έχετε αγοράσει υπολογιστή 2 χρόνια πριν και μετά, μην φοβάστε για drivers παρά μόνο για τις παλιές συσκευές που χρησιμοποιείτε (κάρτα τηλεόρασης, εκτυπωτές κλπ). Έπειτα αν εγκαταστήσετε τις τελευταίες εκδόσεις των εφαρμογών που χρησιμοποιείτε (Microsoft Office, Nero, Adobe Photoshop κλπ) υποστηρίζουν τα 64-bit και μερικές μάλιστα έχουν καλύτερες επιδόσεις. Οπότε τολμήστε το και όπου έχετε πρόβλημα, μη διστάσετε να με ρωτήσετε. Αργότερα θα σας γράψω για την δική μου εμπειρία με Windows Vista Ultimate 64-bit, τι πρόβλημα αντιμετώπισα με έναν δικτυακό εκτυπωτή και πώς το έλυσα...

Τα λέμε...

Δεν υπάρχουν σχόλια: